به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان و همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی دیگر از نهادهای عضو قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر، مجمع مبلغین و روحانیون با سخنرانی آیت الله العظمی حسین مظاهری از مراجع تقلید و حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد.

صبح روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه رأس ساعت ۸:۱۵ صبح در حالی که باران نم‌نم می بارید، جلسه درس عمومی آیت‌الله العظمی مظاهری در سالن اجتماعات مدسه صدر آغاز، و  تا ساعت ۹ به طول انجامید. همچون همیشه درس اخلاق ایشان نیز ساعت ۹:۰۵ برگزار شد ولی این بار با توجه به دعوت قبلی از مبلغان و روحانیون و همچنین نزدیکی به ایام ماه مبارک رمضان، آیت الله با موضوع تبلیغ و ماه رمضان به ایراد سخن پرداختند.

ترویج‌دهندگان دین، مصداق انبیای تبلیغی در قرآن هستند

آیت‌الله العظمی مظاهری خطاب به مبلغین و روحانیون اظهار کردند: تقاضا دارم آنقدر برای دین کار کنید تا مصداق آنچه که قرآن نبیِّ تبلیغی نامیده است، باشید.

این مرجع تقلید افزودند: همیشه از زمان حضرت آدم(ع) تا به امروز نبوت دو بخش بوده، نبی تشریعی و نبی تبلیغی، اغلب قریب به اتفاق 124 هزار پیامبر، نبی تبلیغی بوده‌اند و طلاب حرکت تبلیغی آنان را دنبال می‌کنند.

ایشان اضافه کردند: نبی تبلیغی به کسی گفته می‌شود که با دین، یعنی اعتقادات، احکام و اخلاق آشنا باشد و کار انبیاء را انجام دهد، چون انبیاء نیز همین کار را انجام می‌دادند.

آیت الله مظاهری تصریح کردند: در ایام تعطیل نباید کار روحانیون و مبلغان تعطیل باشد و می توان در تعطیلات کارهای زیادی انجام داد.

در این لحظه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی که به اصرار خبرنگار صدا و سیما و رسانه های محلی برای انجام مصاحبه، در محوطه حیاط حضور یافته بود، وارد جلسه شده و در میان جمعیت می نشیند؛ چهره های برجسته دیگری همچون آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و دیگر اساتید حوزه علمیه اصفهان حضور دارند و جمعیت نیز همچنان به سالن اضافه می شود.

زعیم حوزه علمیه اصفهان افزودند: مبلغان باید مراقبت کنند تا راجع به اخلاق، احکام و اعتقادات مطالعه داشته باشند چرا که منبر بدون مطالعه غلط است.

ایشان خطاب به مبلغان گفتند: تقاضا دارم که اجازه ندهید تا تعطیلات به بطالت بگذرد. کتاب‌های پر محتوایی که حضرت امام(ره) به رشته تحریر درآوردند، همه در تعطیلات نوشته شده است، سه ماه تابستان برای ایشان فرصتی بود تا درباره اسلام و تشیع کتاب بنویسند. صاحب جواهر هم تاریخ پایان جواهر را شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ذکر کرده و تفسیر المیزان نیز در همین تاریخ به پایان رسیده است. حضرت امام(ره) می‌فرمودند که تعطیلات شما باید تحصیلات شما باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، اظهار کردند: همه شما آقای قرائتی را دوست دارید، چون خدا ایشان را دوست دارد. آقای قرائتی یک عمر بدون چشم‌داشت مادی و شهرت، به اسلام عزیز خدمت کرد و فقط توقع داشت که حرف‌هایش شنیده شود. الحمدلله ایشان عمر پر برکتی داشته‌اند، خدا را شکر می‌کنم و شما هم از عمر پر برکت ایشان استفاده کنید.

ایشان در پایان گفتند: با اهمیت دادن به این نکات، ان‌شاالله در زمره انبیای تبلیغی قرار می‌گیرید و خدا به شما کمک کرده و نزد مردم محبوبتان می‌گرداند.

آیت الله العظمی مظاهری که به دلیل توانایی جسمی دیگر نمی توانند در جلسه حضور داشته باشند، از سالن خارج شدند و  در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی نکته های تبلیغی برای روحانیون و مبلغان بیان کرد.

مجهوریت‌زدایی و تبلیغ بر محور قرآنِ، رسالت ذاتی روحانیون و مبلغین است

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه همه ما در قبال قرآن کریم و تبلیغ آن در جامعه، مسئولیت سنگینی داریم، گفت: نحوه علمکرد روحانیون باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی روز قیامت در برابر قرآن باشیم؛ مجهوریت زدایی و تبلیغ بر محور قرآن، رسالت ذاتی روحانیون و مبلغین است.

مفسّر قرآن کریم تصریح کرد: حوزه های علمیه باید به جایی برسند که وقتی از طلبه سؤال می‌شود چه می خوانید؟، بگوید تفسیر و لمعه، تفسیر و کفایه، تفسیر و مکاسب و تفسیر و اصول فقه و رسائل؛ تفسیر قرآن باید در متن و بطن حوزه علمیه باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: بنده بعد از ۵ هزار ساعت سخنرانی در صداو سیما و پس از گذشت ۴۰ سال تبلیغ، هنوز حرف نو از قرآن برای مردم دارم چون محور سخنانم قرآن است.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن برای تدبر نکردن توبیخ می‌کند «افلا تدبرون» پس یعنی تدبر واجب است، چرا که خداوند بابت امور واجب توبیخ می‌کند.

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه منبرهای مبلغین باید بر اساس قرآن باشد، گفت: قرآن در شب قدر و ماه رمضان نازل شده است، ولی آیا ما در شب های قدر، تفسیر قران بیان می‌کنیم؟

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: روان گویی شاخصه آیات قرآن است، در حالی که ما برای بیان یک مطلب ساده از کلمات پیچیده و ثقیل استفاده می‌کنیم؛ علم با دانستن اصطلاحات علمی متفاوت است.

وی عنوان کرد: بسیاری از منبرها تناسبی با قرآن ندارد و مطالبی روی آن بیان می‌شود که سندیت آن ضعیف و یا با آیات قرآن در تضاد است.

مفسر قرآن خاطر نشان کرد: قوی بودن ادبیات عرب برای طلبه واجب است ولی حفظ کردن الفیه امروزه واجب نیست و ضرورتی ندارد، بلکه آنچه واجب‌تر به نظر می‌رسد، پاسخگویی به شبهات است.

وی خطاب به مبلغین ابراز کرد: سعی کنید منبرهایتان بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نکشد، چرا که مردم بیشتر از آن گوش و دل به مطلب نمی دهند؛ همچنین قانع به منبر نباشید و بر امر تبلغی چهره به چهره تمرکز کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی اضافه کرد: اگر مطلبی بلد نیستید راحت و صریح بگویید بلد نیستم و همچنین سعی شود احکام را راحت و مبتلاء‌به جامعه را بیان کنید.

وی افزود: به نحوی روی منبرهای خود سخن بگویید که اگر امام زمان (عج) وارد مجلس شد، به شما احسنت بگویند.

قرائتی در توصیه ای عملی به مبلغین و روحانیون گفت: هر مطلبی را روی منبر نگویید، مطلبی که می آموزید و یا بیان می‌کنید باید چهار شرط داشته باشد، یا واجب باشد، یا حداقل مستحب بوده، یا مشکل جامعه را حل کند و یا مشکل فردی را برطرف سازد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: همیشه سعی کنید روی منبرها و در مواجه با مردم از خنده استفاده کنید، از مردم، در مردم و با مردم بودن از ویژگی های یک مبلّغ خوب است.

ایشان در طول سخنرانی خود، بارها و بارها با ذکر مثال و لطیفه، خنده را آن‌چنان بر لبان مبلغان و حاضران در جلسه می‌نشاند که پس از گذشت ۶۰ دقیقه سخنرانی ایشان، هنوز اشتیاق به شنیدن در چهره مخاطبان موج می زند.

مجری برنامه، پایان جلسه را اعلام می‌کند و حجت الاسلام قرائتی هم به دلیل مراجعه مبلغان و ازدحام جمعیت به سختی از سالن خارج می شوند.

نکته دیگری که باید در این گزارش به آن اشاره شود، اقدام خودجوش و خروش انقلابی جمعی از روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه نسبت به سخنان و اقدام رئیس جمهور آمریکا و اعلام خروج از برجام است.

روحانیون که با راهپیمایی از مدرسه علمیه دارالحکمه خود را مجمع بزرگ مبلغان در مدرسه علمیه صدر رسانده بودند، یکصدا شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بودند "چنانچه آمریکا برجام را پاره کند، ما آن را به آتش می کشیم"، برجام و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و خروج ایران را از برجام خواستار شدند.

در حاشیه این مجمع، به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان، نمایشگاه و فروشگاه کتاب برپا، و محصولات فرهنگی با ۵۰ درصد تخفیف ویژه مبلغین و روحانیون ارائه شد.