امام جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه راز اعتکاف، انقطاع است، تصریح کرد: انقطاع به معنی قطع از هر چیز غیر خدایی و اتصال به خداوند است.

آیت الله مهدوی

 به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در نشست دبیران ستادهای اعتکاف شهرستان ها و رابطان اعتکاف شهر اصفهان اظهار کرد: اعتکاف یکی از ارزشمندترین اعمال دین اسلام است چراکه تاثیر فراوانی در خودسازی دارد.

وی افزود: پیامبر (ص) از سوی خداوند متعال مأمور شد که مسجد خدا را تمیز و به مومنان معتکف خدمت‌گزاری کند؛ این روایت اهمیت اعتکاف و تواضع انبیاء را نشان می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مسوولان برای خدمت بیشتر و خالصانه‌تر به مردم، ابتدا باید خودسازی کنند؛ اگر انسان خودسازی نکند، نمی‌تواند خدمت کند؛ اگر خدمت کند، خدمت وی همراه با اذیت است؛ و اگر اذیت نکند همراه با منت است و اگر منت نگذارد، خدمت او با هدف معاوضه است؛ تنها، کسی می‌تواند برای خدا خدمت کند که خودسازی کرده باشد.

آیت‌الله مهدوی افزود: مسوولان باید، بسیار عبادت کنند و در عبادت خدا، اشک بریزند تا دل‌شان نرم شود و تواضع پیدا کنند و بتوانند خدمت خالصانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه راز اعتکاف، انقطاع است، تصریح کرد: انقطاع یعنی قطع از هر چیزی غیر از خدا و اتصال به خدا؛ انسان وقتی حیات دنیا را پسندید، سنگین می‌شود و نمی‌تواند پرواز کند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: انقطاع در چهار عمل شامل روزه ماه مبارک رمضان، اعتکاف، حج و جهاد در راه خدا تعریف شده است.

آیت‌الله مهدوی خاطرنشان کرد: سه خصلت، انسان را از خدا دور می‌کند، که این خصلت‌ها عبارتند از اعتقادات غلط، اخلاق بد همچون حسد_ کینه_ تکبر_ شهوت و غضب، و همچنین عمل بد؛ فردی که عمل ناشایست انجام دهد، مستحق حبس است و این حبس می‌تواند مانند اعتکاف، اختیاری باشد یا مانند حبس حضرت یونس در دهان ماهی، جبری باشد.

وی با بیان اینکه خلوت، زدودن غفلت است، اما خلوتی که خدایی نباشد، غفلت را تثبیت می‌کند، گفت: فرد معتکف باید از ۴ چیز شامل عطر، شهوت، مزاح و خرید و فروش منقطع شود.