مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در نشست اعضای شورای هیئات مذهبی با شهردار گفت: هیئات مذهبی نقشی بی‌بدیل در افزایش سرمایه‌های اجتماعی و توقف و کاهش آسیب‌ها دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی ۲۲ اردیبهشت ماه در نشست اعضای شوراهای هیئات مذهبی استان با دکتر جمالی نژاد شهردار اصفهان با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی ریشه در نهضت عاشورا داشته و نقش پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی دارا می باشند، گفت: نقش بی بدیل هیئات مذهبی در بزرگداشت شعائر اسلامی به خصوص محرم و صفر بر کسی پوشیده نیست و تحقیقاً این امر بی‌بدیل در افزایش سرمایه‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌ها موثر می‌باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهداف و وظایف شورای هیئات مذهبی اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای مدیریت مردمی امور دینی و برگزاری مراسم مذهبی، هر چهارسال یکبار انتخابات شوراهای هیئات مذهبی در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌گردد و مسئولان شوراهای هیئات با رأی مستقیم روسای هیئات مذهبی انتخاب می‌شوند و این روند برای انتخاب اعضای شورای هیئات مذهبی استان و کشور نیز به همین صورت انجام می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۵ هزار هیئت مذهبی در استان اصفهان به ثبت رسیده است، افزود: ۲۶ شورای هیئات مذهبی در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف فعال هستند و نظارت، ساماندهی و هدایت راهبردی تشکل‌های دینی و هیئات مذهبی در سطح روستاها و شهرها را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام اروجی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی سامانه ثبت و بانک اطلاعات تشکل های دینی و مراکز فرهنگی(سامانه طوبی) اشاره کرد و گفت: پس از آغاز به کار سامانه طوبی در سطح کشور، این سامانه امروز در اداره کل تبلیغات اسلامی استان رونمایی شد و تشکل‌های دینی می‌توانند به صورت الکترونیکی و کاملا مکانیزه نسبت به ثبت اطلاعات و دریافت مجوز فعالیت خود اقدام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان همچنین با اشاره به فرارسیدن ایام تعطیلات تابستان گفت: در بستر غنی سازی اوقات فراغت، هیئات مذهبی فعال و محوری در سطح استان، نسبت به برگزاری جلسات قرآن و جذب حداکثری جوانان و نوجوانان اقدام می‌نمایند.

وی با اشاره به نقش هیئات مذهبی در شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی افزود: با توجه به این مهم، اداره کل تبلیغات اسلامی استان در حال تدوین پژوهش نقش هیئات مذهبی استان در شکل‌گیری، پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی می‌باشد و ان‌شاءالله با تشکیل دبیرخانه اصلی در مرکز استان و همکاری و حمایت شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران، در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سطح شهر اصفهان شاهد برگزاری آیین باشکوه تجلیل از هیئات تاثیرگذار در انقلاب اسلامی خواهیم بود.

در ادامه این نشست دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در سخنانی اظهار داشت: از آنجایی که هیات‌های‌ مذهبی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند، می‌توانند در زمینه تحقق شهری طیب، مهد عالمان، هنرمندان و نخبگان، مظهر تمدن نوین اسلامی و شهری مبتنی بر دانش و دانایی بر اساس برنامه ۱۴۱۴، به خوبی نقش حلقه اتصال شهروندان به شهرداری را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه همه مسئولان موظف هستند در کنار شهرداری نسبت به تحقق شهری بر مبنای دانایی و دانش کمک کنند، گفت: باید توجه داشت که هیات‌های مذهبی می‌کوشند که بار معنوی و معنایی را در سطح فرهنگ عمومی افزایش دهند و از این رو می‌توانند کمک خوبی برای شهرداری‌ها باشند.

شهردار اصفهان هیئات مذهبی را موثرترین مدیران شهری خواند و گفت: باید توجه داشت که در شهر اصفهان معضلات و چالش‌های اجتماعی وجود دارد که درصد فراگیری برخی از آنها در اصفهان بیش از دیگر شهرهای کشور و حتی شهرهای مرزی است و این امر می‌طلبد که هیات‌های مذهبی در این زمینه فعالیت بیشتری برای جذب جوانان داشته باشند و شهرداری نیز در خصوص حمایت از تشکل های دینی مردمی به‌ویژه هیئات مذهبی از هیچ خدمتی فروگذار نخواهد کرد.