به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان،‌ در این نشست که شنبه 12 فروردین ماه با حضور آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو خبرگان رهبری،‌ حجت الاسلام بهشتی نژاد از اساتید حوزه علمیه،‌ حجت الاسلام نیلی پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی و حجت الاسلام کشکولی مدیر حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) برگزار شد، ‌ابتدا حجت الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ضمن بیان گزارشی از اجرای مراسم معنوی اعتکاف در سال گذشته، به عدم وجود ساختار منسجم و تعریف شده برای ستاد اعتکاف در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بدین منظور سال گذشته برای اولین بار شورای راهبردی اعتکاف با حضور علما،‌ اساتید حوزه و صاحبنظران مبحث اعتکاف در استان اصفهان تشکیل شد.


وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی متولی مدیریت مراسم معنوی اعتکاف در سطح کشور است، اضافه کرد: گرچه فعالیت در زمینه امور معنوی افتخار سازمان تبلیغات اسلامی است ولی باید گفت که سازمان متولی اجرای مراسم دینی و مذهبی همچون اعتکاف نیست بلکه بر اساس سیاستهای کلی و ماموریتهای ابلاغی،‌ وظیفه ساماندهی،‌ نظارت و هدایتگری آن را بر عهده دارد و در این خصوص نیز ضمن توجه به مردمی بودن و مردمی ماندن اعتکاف،‌ گامهایی را نیز جهت مدیریت مطلوب اعتکاف و کمک به دست اندرکاران آن برداشته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان عمده ترین فعالیتهای ستاد اعتکاف استان در سال گذشته را انجام پ‍ژوهش کاملا علمی و کاربردی آسیب شناسی و شناخت ظرفیتهای اعتکاف در سطح مساجد منتخب استان،‌ تدوین ساختار ستادهای اعتکاف استان،‌ شهرستان و مسجد و راه اندازی آزمایشی سامانه جامع اعتکاف بیان کرد.


حجت الاسلام اروجی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 80 هزار نفر در 530 مسجد استان معتکف شدند،‌ خاطر نشان کرد: در بستر پژوهش کاربردی اعتکاف 57 مسجد در سطح استان اصفهان توسط 64 نفر مورد ارزیابی قرار گرفت و ضمن اخذ پرسشنامه از 6900 معتکف به عنوان نمونه آماری،‌ پژوهشگرانی نیز آنچه را مشاهده نمودند به صورت مکتوب ثبت کردند.
وی احصاء نقاط قوت و ضعف،‌ گروه سنی مخاطب،‌ میزان تحصیلات معتکفان،‌شغل، ‌تعداد دفعات شرکت در مراسم اعتکاف،‌ بهترین برنامه های اعتکاف از نظر معتکفان و موارد بسیاری دیگر را از جمله دستاوردهای این پژوهش عنوان کرد.
حجت الاسلام اروجی به تدوین ساختار ستاد اعتکاف اشاره کرد و گفت: امسال پس از مطالعات و بررسی های عمیق تر در این خصوص،‌ساختاری جامع تر و قابل دفاع ارائه شده است و به زودی به ادارات تبلیغات اسلامی و مساجد ابلاغ می شود.
وی گفت: در این ساختار جایگاه، وظایف شخصیتهای حقیقی و حقوقی و همچنین اعضای شورای راهبردی، ستاد اعتکاف استان،‌ شهرستانها و همچنین مساجد تعریف شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان همچنین اضافه کرد: سامانه جامع ثبت نام اعتکاف استان اصفهان نیز با طراحی و تغییرات جدید در هفته جاری رسماً رونمایی خواهد شد و معتکفان می توانند از طریق ثبت نام در این سامانه در هر کدام از مساجد اعلام شده در سامانه ثبت نام کنند.


 وی با بیان اینکه پس از گذشت سالها از اجرای اعتکاف در سطح کشور هنوز شاخصه های یک اعتکاف مطلوب احصاء نشده است،‌ گفت: لازم است در راستای مدیریت مطلوب اعتکاف اساتید و صاحبنظران این حوزه، سازمان تبلیغات اسلامی را یاری کنند.
حجت الاسلام اروجی گفت: برای امسال سعی داریم با کمک متخصصان مقوله اعتکاف،‌شاخصه های اعتکاف مطلوب از منظر آموزه های دینی را استخراج نموده و بر اساس آن ارزیابی، پژوهش و در مجموع نظارت و مدیریت داشته باشیم.
در ادامه این نشست هر یک از اعضای شورای راهبردی اعتکاف نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص ارزیابی مساجد برگزار کننده اعتکاف بیان نمودند و به اتفاق بر ضرورت توجه شاخصه های کیفی در اعتکاف تاکید کردند.
آیت الله مهدوی عضو خبرگان رهبری در سخنان خود روح اعتکاف را انقطاع بیان کردند و اظهار داشتند: اصل در اعتکاف این است که افراد از مخلوق منقطع شوند و وصل به خالق شوند.


ایشان فرمودند: هزینه هایی از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی همچون سازمان تبلیغات اسلامی برای اعتکاف انجام می‌گیرد ولی این هزینه ها کافی نیست؛ مردمی بودن اعتکاف افتخار است ولی در هر صورت ضروری است برای امور فرهنگی در مراسم اعتکاف بیشتر هزینه شود.
حجت الاسلام بهشتی ن‍ژاد البته موارد دیگری را مطرح نمود و آن اینکه صرف هزینه‌های دولتی در اعتکاف، وجاهت و قداست آن را از بین می برد.
حجت الاسلام نیلی پور هم در سخنان کوتاهی حمایت حداقل فرهنگی را نیاز مراسم معنوی اعتکاف بیان نمود و بر ضرورت حمایت بیشتر از مساجد کوچکتر تاکید کرد.
 توجه بیشتر به شاخصه های کیفی و‌ انتخاب شعار واحد برای اعتکاف در هر سال و حرکت در مسیر آن از جمله تاکیدات حجت الاسلام کشکولی بود.
 در پایان نیز نسخه آزمایشی سامانه جدید ثبت نام اعتکاف استان اصفهان رونمایی شد و تعدادی از اعضای شورای راهبردی به صورت نمادین در این سامانه ثبت نام نمودند.
قابل ذکر است ارائه گزارش مبسوط و آماری از پژوهش اعتکاف سال گذشته توسط آقای اسدالهی پژوهشگر این کار نیز انجام گرفت.