بسم الله الرحمن الرحیم

ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ  / سوره مبارکه حج آیه ۳۲

آری، و هر که شعائر خدا را بزرگ دارد، بی تردید این نشانه تقوای دلهاست.


شامگاه دوم محرم الحرام هلال ماه نو دلربایی می‌کند. در مسیر بازگشت از گلستان شهدا پس از نشست هماهنگی مسئولین انتظامات هیئات مذهبی شهرستان اصفهان تصمیم گرفتیم برای استفاده از سخنرانی اندیشمند فرزانه جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی عازم خمینی‌شهر بشویم. در مسیر جناب آقای مرادی مسئول محترم روابط عمومی هم با ما همراه شد. 

مقصد: خمینی شهر، شهر شهیدان و مردمان سخت‌کوش و آزاده ...

در سرتاسر شهر اطلاعیه‌های مراسم دهه اول محرم به چشم می خورد. این شهرستان بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۲۳۰۰ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نموده است. کثرت تعداد هیئات مذهبی این دیار و همت والای مردم در برگزاری مراسم بزرگداشت آل الله علیهم السلام آن را به نام حسینیه ایران مشهور نموده است.

ساعت ۱۹:۴۵ خیابان جمهوری بعد از دفتر امام جمعه تا چشم کار می‌کند دوچرخه، موتورسیکلت‌ها و خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان، ما را به سمت محل برگزاری مراسم هدایت و بر شلوغی محفل دلالت می‌کند.

اول خیابان تابلوی نحن حسینیون ما بقینا (تا زنده‌ایم امام حسینی هستیم) با امضای هیئت مذهبی مهدیه خمینی شهر جلوه گر و جوانان مخلص با بساط عود و اسپند و سلام و صلوات مقدم میهمانان حسینی را گرامی می‌دارند.



شور و شعور و نشاط و اخلاص مثال زدنی بر و بچه های واکسی صلواتی، ابتدای ورود هر صاحبدلی را به تأمل وا می‌دارد. مسئول فرهنگی هیئت با توضیح در مورد ابتکارات و برنامه های ویژه هیئت، همراهمان شد. می‌گوید: ابتدای ورودی‌ها غرفه شهدا را برپا کرده‌ایم تا همه میهمانان ضمن تیمّن و تبرّک به نام و یاد شهدا و ذکر فاتحه برای ایشان از یاد نبرند که هر آنچه حظّ معنوی و حضور در مراسم‌ مذهبی را توفیق داریم به برکت خون پاک شهیدان عزیز می‌باشد. "یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما"

غرفه بعدی در مسیر، اختصاص به توزیع کتاب و برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی دارد. مسئول فرهنگی می‌گوید: اینجا بچه های هیئت کتابها را با تخفیف ویژه توزیع می‌کنند و چنانچه کتابی موجود نباشد سفارش می گیرند و برای فردا شب تهیه و تقدیم می نمایند. استقبال کودکان و نوجوانان به همراه والدین از این غرفه قابل توجه است.

یکی از همسایه‌ها قسمتی از فضای منزل خود را برای برپایی غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان در اختیار هیئت قرار داده و هر شب دو نفر از اساتید حوزه علمیه خواهران برای ارائه مشاوره و پاسخگویی حاضر می‌شوند.  فضا بسیار بی‌ریا و مخلصانه و بی‌تکلّف است. کارشناس محترم می‌گوید: عمده سوالات پیرامون مسائل شرعی مختص بانوان و مشاوره خانواده می باشد و با توجه به اولین سال برپایی این غرفه، استقبال خوبی را شاهد هستیم.

مسئول فرهنگی هیئت با اشاره به سخن بزرگان مبنی بر تاثیر متقابل جسم و روح بر یکدیگر بیان می‌کند که امسال در یک طرح ابتکاری با مشارکت شبکه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش شهرستان و همکاری آموزشگاه محل، اقدام به راه اندازی ایستگاه غربالگری و سنجش سلامت ویژه عزاداران نموده‌ایم که بحمدالله استقبال بی نظیری از آن به عمل آمده است. نکته قابل ذکر حضور پر تعداد و همکاری خداپسندانه کادر درمانی و استقبال گرم آنها از مراجعین می باشد. 

جمعیتِ نشسته در خیابانهای اطراف آنچنان متراکم و سراپا گوش هستند که به ناچار و پس از طی مسیری طولانی فرعی از درب ویژه وارد صحن مهدیه شدیم. باور بفرمایید عظمت این مجلس قابل توصیف نیست. در این مکان سخنران و مستمع اصل، و مابقی حتی مسئولان حاضر در مجلس فرع و حاشیه‌اند. 

علاوه بر وزن علمی و فن بیان و کمالات سخنران گرانقدر از حُسن استماع حضّار و نظم و انضباط حاکم بر جلسه هم به راحتی نمی‌توان گذشت. بر و بچه های صدا و سیما نیز در حال تصویربرداری هستند تا روز بعد ساعت ۱۷:۳۰ این مراسم از شبکه ۳ پخش شود.

به نظرم متکلّم و مخاطبان در مقام تاثیرگذاری متقابل از یکدیگر، بزمی آراسته اند کم نظیر. اینجا هر تازه واردی محکوم به سکوت و مجذوب کلام می شود. استاد مشغول ارائه درس عزّت مومن با الگوبرداری از نهضت امام حسین علیه السلام می باشد... "ما چهار نوع عزت داریم ۱- عزت فردی ۲-عزت اجتماعی ۳- عزت فرهنگی و ۴- عزت سیاسی" و چه زیبا فرمایشات ایشان در باب عزّت سیاسی و موضوع سند ۲۰۳۰ عالمانه و مدبّرانه بیان، و به دل حضّار می‌نشیند.

فقرات کوتاه و مستند بیان شرح حال "جون" غلام سیاه آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام و شرح شهادت ایشان چونان گدازه‌های آتشین، دلها را سوزانده و اشک‌ریزان مهیّای سلام بر حضرت مولا می‌کند... اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ  آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ. چند جمله دعای کوتاه و سخن تمام.

استاد تشریف بردند، روزیِ این جمعیت در این شب عزیز حضور خادمان بارگاه حضرت سیدالشهداء علیه السلام و آوردن پرچم متبرک آستان آن حضرت است؛ حضّار به احترام میهمانان قیام می‌کنند.

مراسم ادامه دارد؛ ضمن عذرخواهی از مسئولان محترم هیئت چند دقیقه‌ای با ایشان گفتگو کردم؛ واقع مطلب آن است که با شنیدن صحبتها به حال و هوا و صفای باطنی این عزیزان غبطه خوردم.

مسئول هیئت می‌گوید: با توکل بر خدا چند سالی است که خیمه مهدیه را برپا و با دعوت از سخنرانان محترم کشوری تلاش می‌کنیم در جهت تعظیم شعائر الهی و بالابردن سطح معارف حسینی، نقشی هرچند کوچک داشته باشیم. امور هیئت با همفکری و برنامه ریزیِ جمعی و نظرخواهی از بزرگان و امام جمعه محترم پیگیری می‌شود. این هیئت تنها هیئتی است که در خمینی‌شهر شبها شام نمی‌دهد ولی به حمد الله از آنجا که نظم و انضباط و برنامه ریزی در امور وجود دارد، شاهد اقبال روزافزون مردم هستیم. عمده هزینه‌ها توسط مردم و خیرین گمنام پرداخت می شود و تلاش می‌کنیم اجرای برنامه ها کمترین زحمت را برای همسایگان و اهل محل داشته باشد. واقعیت آن است که اگر همراهی و مساعدت و تشریک مساعی همسایه ها نبود، امکان توسعه و گسترش برنامه وجود نداشت. در حال حاضر با وجودی که سومین شب را پشت سر می‌گذاریم از ۳ خیابان مجاور، ورودیها به سمت مهدیه مفروش، و جمعیت کثیرِ چند هزار نفری از ابتدای سخنرانی تا انتهای برنامه (ساعت ۲۱:۳۰) حضور پیدا می‌کنند.

جناب آقای اعلایی از خادمین هیئت با شور و حرارت از برنامه ریزی و اجرای دقیق و هدفمند برنامه ها در روزهای تاسوعا و عاشورا می‌گوید. در این دو روز توزیع نذری هم داریم، اما هم قسم شده‌ایم که در هنگام اذان ظهر عاشورا و تحت هر شرایطی ابتدا نماز اول وقت اقامه، و سپس برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم.

نه اینکه بر خلاف بازدیدهای قبلی هیچگونه تقاضا و درخواستی مطرح نشد، بلکه تنها خواسته عزیزان التماس دعا و طلب عاقیت بخیری و توفیق ادامه مسیر تا آخر بود و بس؛ اللهم اجعل عاقبه امورنا خیراً.

در مسیر به منزل یکی از همسایگان که حیاط و پارکینگ منزل خود را به عنوان چایخانه هیئت تجهیز، و ساقیان پیر و جوان دور هم جمع بودند، سری زدیم. صدای روضه مداح به گوش می‌رسد. همه متوسل به ساحت مقدس نازدانه اباعبدالله حضرت رقیه سلام الله علیها در حال زمزمه و اشک و خدمت... .

ساعت از ۲۱ گذشته و زمانی تا پایان برنامه باقی نمانده؛ واکسی‌ها از همه با نشاط‌ترند و با نگاه تیزبین به کفشهای شیفتگان اباعبدالله علیه السلام در کمال اخلاص و تواضع و ادب مشتری شکار می‌کنند و در خدمت به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام گوی سبقت از دیگران ربوده‌اند. «قربان مقامت حسین».

و بی اختیار به یاد شعر داود رحیمی برای شهید شاخص هیئات مذهبی محسن حججی افتادم:

... خوشا این که عمری برای برادر 

غلامی کنی تا که خواهر پسندد

سر انجام هم پیش چشمان خواهر

بمیری چنان که برادر پسندد

شها! دلبرا! نازنینا دعا کن

مرا هم خدا چون تو پرپر پسندد


والسلام علی من تبع الهدی

۲ محرم الحرام ۱۴۳۹

    ۱ مهرماه ۱۳۹۶