همایش فصلی آموزشی تبلیغی روحانیون مستقر استان اصفهان با هدف مهارت افزایی و ارتقاء توانمندی های تبلیغی به مدت ۳ روز در مجتمع فرهنگی نور شهر مقدس قم برگزار شد.

در این همایش ۳ روزه که از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آذرماه برگزار شد ۱۶۰ نفر از روحانیون مستر استان اصفهان حضور داشتند.

بعد از ظهر روز سه شنبه ۲۱ آذرماه روحانیون از اقصا نقاط استان پهناور اصفهان به سوی شهر مقدس قم روانه شده و در اردوگاه نور مستقر شدند.

با ورود به مجتمع با بنرهایی مواجه می شدیم که نشانگر برگزاری همایش روحانیون مستقر استان اصفهان بود. روحانیون به صورت متناوب و به صورت فردی و گروهی از راه می رسیدند و پس از پذیرش برای استراحت به اتاق های چند نفره هدایت می شدند.

صرف وعده ی شام از ابتدای شب آغاز شد و با توجه به حضور متناوب روحانیون تا ساعت ۲ بامداد روز چهارشنبه ادامه داشت.

* اولین روز همایش از ساعت ۵:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۲۲ آذر با اقامه نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام طباطبایی و سخنرانی حجت‌الاسلام بت شکن پیرامون اهمیت و اهداف برگزاری دوره آغاز و سپس مبلغین به اتفاق برای صرف وعده صبحانه به محل سلف مجتمع روانه شدند.

مراسم افتتاحیه در سالن همایش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید از ساعت ۷:۱۵ برگزار شد. سپس موضوع مهارتهای ارتباطات اجتماعی با موضوع خانواده توسط حجت‌الاسلام دکتر اخوی به مدت یک ساعت و نیم ارائه شد. پس از مدتی استراحت، کلاس دوم توسط همین استاد با موضوع جوان و نوجوان برگزار و در خصوص مراقبتهای بدنی و روانی، مدیریت لذت، مدیریت ارتباط، مدیریت اخلاقی، مدیریت ذهن خوب و... مطالبی ارائه شد.

کلاسهای بعدازظهر از ساعت ۱۴:۱۵ با تدریس حجت‌الاسلام اخوان و با موضوع مهارتهای ارتباطات اجتماعی و شیوه های تبلیغی ویژه دانش آموزان آغاز شد. این سرفصل آموزشی با یک وعده استراحت ۱۵ دقیقه ای تا ساعت ۱۷ ادامه داشت و مطالب مهم و کاربردی در مورد مزاج شناسی و مهارتهای رفتاری توسط استاد ارائه گردید.

نماز مغرب و عشاء به جماعت اقامه شد و پس از آن آزمون تفسیر جزء ۲۶ قرآن کریم از روحانیون مستقر به عمل آمد.

پس از صرف شام و مختصری استراحت کلاس آموزشی " تربیت دینی در عصر رسانه" توسط حجت‌الاسلام کهوند به مدت یک ساعت و نیم تا ساعت ۲۲ برگزار شد.

حسن ختام برنامه های روز اول برنامه مفرّح استخر بود که پس از یک روز پرفشار آموزشی شرکت کنندگان از ساعت ۲۳ تا ۲۴ تنی به آب زدند و به این ترتیب برنامه های روز اول به پایان رسید.

* برنامه های روز دوم(پنجشنبه ۲۳ آذر) همچون روز قبل از ساعت ۵ صبح با مناجات و اقامه نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان و سخنرانی ایشان آغاز شد.

در ادامه پس از صرف صبحانه ادامه مبحث تربیت دینی در عصر رسانه توسط حجت‌الاسلام کهوند ارائه شد و ایشان مطالبی در خصوص سواد رسانه ای، فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی، چگونگی مدیریت کودکان و نوجوانان در استفاده از شبکه های اجتماعی، نقش هژمونی رسانه ای غرب در مدیریت فضای مجازی و ضرورت برقراری شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد.

جلسه ی بعدی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ با حضور آیت الله رضا محمدی با موضوع تبیین اصول راهبردی و شیوه های پاسخگویی به شبهات اعتقادی برگزار شد.

پس از آن روحانیون مستقر توسط سه دستگاه اتوبوس به حسینیه اسراء عزیمت نمودند و ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله جوادی آملی از رهنمودها و مطالب گهربار ایشان بهره مند شدند. در این دیدار گروه های دیگری از استانهای دیگر و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.

پس از دیدار با این عالم ربانی، مبلغین به مجتمع بازگشتند و پس از صرف ناهار مجدداً سوار بر اتوبوسها به بیت مرحوم علامه طباطبایی عزیمت کردند و در آنجا توسط استاد برجسته تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی مطالبی در خصوص سبک زندگی قرآنی برای آنان بیان شد.

برنامه ی بعدی روز دوم نیز با حرکت پیاده ۱۰ دقیقه ای روحانیون از بیت علامه طباطبایی تا بیت مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت الله نوری همدانی و دیدار با ایشان رقم خورد. در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین اروجی طی سخنانی مطالبی در خصوص معرفی جمع حاضر به آیت الله نوری همدانی ارائه کرد و سپس ایشان رهنمودهای خود را برای روحانیون مستقر ارائه فرمودند. 

پس از آن نماز جماعت در فضایی معنوی به امامت آیت الله نوری همدانی اقامه شد.

در ادامه روحانیون مستقر برای زیارت با پای پیاده به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه ی معصومه(س) حرکت کردند. روحانیون پس از انجام اعمال زیارت توسط اتوبوس هایی که در محل پل آهنچی آماده شده بود به مجتمع بازگشتند و پس از صرف شام به سالن همایش برای استماع تحلیل مسائل سیاسی روز توسط حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالنور نماینده ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند. 

این برنامه تا ساعت ۲۲ ادامه داشت تا برنامه فشرده و پر برکت روز دوم نیز پایان برسد.

* برنامه روز سوم نیز مانند روزهای قبل با اقامه نماز جماعت صبح آغاز شد و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قم و برگزاری دعای ندبه ادامه یافت.

پس از صرف صبحانه روحانیون به سالن همایش رفتند تا در برنامه ی بعدی که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین بخشی با موضوع فرق و نحله های انحرافی برگزار می شد شرکت کنند. 

ایشان مطالب مهم و مفیدی در مورد فرق و نحله های انحرافی و انشعابات فرقه های مختلف اهل تسنن و همچنین تاریخچه مختصری از سلفی گری بیان کردند. چگونگی تعامل با اهل تسنن و سناریوی دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی از طریق ترویج اهانت به مقدسات اهل سنت و انجام اعمال اختلاف افکنانه بیان کرد که بسیار مورد توجه مبلغین قرار گرفت.

پایان بخش برنامه ها برگزاری مراسم اختتامیه بود که با حضور و سخنرانی آیت الله دکتر عابدی و بیان مطالب ناب از سیره زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و همچنین ذکر مباحث و سیر و سلوک اخلاقی و عرفانی با استناد به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.

تجلیل از مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و همکاران ایشان و همچنین تقدیر از مدیریت مجتمع فرهنگی نور نیز در خلال برنامه انجام گرفت.

پس از اتمام برنامه ها، روحانیون هدایای فرهنگی خود را دریافت کردند و بدین ترتیب همایش فشرده و پر بار سه روزه روحانیون مستقر استان اصفهان با اقامه نماز جماعت ظهر وعصر پایان یافت و روحانیون به استان اصفهان برای حضور در مکانهای تبلیغی مراجعت نمودند.

گفتنی است در این همایش سه روزه آزمون قرائت قرآن و صحت نماز توسط یکی از اساتید دارالقرآن الکریم قم به عمل آمد.