آئین رونمایی از نرم افزار فاخر ترجمه گفتاری و نمایشی قرآن کریم (طنین وحی) ۶ اردیبهشت با پیام حضرت آیت الله العظمی مظاهری از مراجع معظم تقلید در اصفهان برگزار شد.

 

طنین وحی، فناوری را در خدمت قرآن کریم قرار داده است

آیت الله العظمی مظاهری در بخشی از پیام خود که توسط فرزند ایشان قرائت شد، آورده اند: خداوند بزرگ را از صمیم جان، سپاس می‌گویم که در سایۀ الطاف کریمانۀ او، محصول یکی دیگر از تلاش‌ها و فعالیّت‌های قرآنیِ مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزۀ علمیّۀ اصفهان، اینک و در ایّام مبارک شعبانیّه، و با حضور شما میهمانان گرامی رونمایی می‌گردد.

طرح «طنین وحی» که با بهره‌گیری هوشمندانه از ابزار «هنر» و «فنّاوری» و قرار دادن آن در خدمت قرآن کریم، و به منظور تعمیق اثر بخشی قرآن و تعالیم حیات‌بخش آن در ذهن و ضمیر مخاطبان خصوصاً نسل تکامل‌خواه جوان، فراهم آمده است، علاوه بر اینکه کاری بزرگ و درخور برای توسعه و گسترش معارف والای قرآن مجید است، تجربه‌ای نوین را در عرصۀ فراگیر ساختن این کتاب انسان‌ساز و متعالی، به منصۀ ظهور درآورده است.

آیت الله العظمی مظاهری در ادامه پیام خود تاکید نمودند: همۀ خدماتی که به آستان قرآن کریم انجام می‌پذیرد، در واقع، مقدّمه‌ای است برای عمل به این کتاب الهی، و آنچه موجب نجات و مایۀ حیات آدمی است، همین تعهّد و التزام عملی به منظومۀ حیات‌بخش قرآن است.

 

"طنین وحی"، سبک جدید گفت و گو است، به گونه‌ای که در برخی جاهای ترجمه آن، دل را می‌لرزاند

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان نیز در این آئین گفت: باید از این گونه وسایل برای ترویج قرآن و سیره اهل بیت (ع) استفاده کنیم و این مجموعه یکی از آثار ارزشمند در این زمینه است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد بیان کرد: می‌توانیم سبک خواندن قرآن را از دیگران یاد بگیریم، اما می‌توان سبک جدیدی را هم طراحی کرد، صوت‌هایی بسیار زیبا که بتوانیم موسیقی قرآن را از آنها به دست آوریم. هرچند قرآن، کلام خداوند است و آنگونه که باید نمی‌شود زیبایی آن را نشان داد، یعنی هر گونه که آن را ترجمه کنیم، خود کلام قرآن نیست، در واقع کلام خداوند، لذت خود را دارد.

وی ادامه داد: در سخنان امام علی (ع) هم لذتی خاصی وجود دارد، چه رسد به قرآن که مخلوق خداوند است. البته ما نیز مخلوق خداوند هستیم، اما با واسطه‌های بسیار. قرآن به طور مستقیم، انشای خداوند و مخلوق خداوند است. به همین خاطر غیر از طهارت باطنی، نمی‌توان بدون طهارت ظاهری هم به قرآن دست نهاد.

امام جمعه شهر اصفهان گفت: تاکنون گام‌های خوبی درزمینه ترویج قرآن برداشته شده است، اما طرح طنین وحی، سبک جدیدی گفت و گو است، به گونه‌ای که در برخی جاهای ترجمه آن، دل را می‌لرزاند.

 

"طنین وحی" حاصل تلاش ۷ ساله بیش از ۱۶۰ هنرمند و ۴۰ پژوهشگر و عوامل اجرایی است

حجت الاسلام سید احمد سجادی مدیر مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان هم در این نشست اظهار کرد: این طرح بزرگ شنیداری و نرم‌افزاری، حاصل تلاش ۷ ساله بیش از ۱۶۰ هنرمند و ۴۰ پژوهشگر و عوامل اجرایی است؛ این اثر، در قالب گویشی و با بهره‌گیری از فضاسازی و ترکیب جلوه‌های ویژه صوتی و آواهای مناسب ارائه‌ شده است.

وی تصریح کرد: ترجمه های مختلف  و تفسیرهای متعددی از قرآن داشتیم، ولی هیچ کدام از آنها به سن افراد و حالت بیان افراد نپرداخته اند.

وی ادامه داد: تحقیقات در این زمینه بسیار سخت  و مشکل بود و هیچ منبع و اطلاعاتی از حالت های بیان  و سن افراد سخن گفته در قرآن موجود نبود.

حجت الاسلام سجادی عنوان کرد: دومین حساسیت ما این بود که باید عین متن قرآن را پیاده کنیم و امروز شاهد یک ترجمه کامل صوتی و نمایشی از قرآن کریم هستیم که برای انس و الفت بیشتر جوانان مثمر ثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدف نخست از تولید این پروژه عظیم، ارتباط بیشتر مردم با قرآن بوده است، ابراز کرد: این پروژه براساس ترجمه استاد قرائتی انجام شد و همواره با محبت در کنار تیم تخصصی ما بودند.

مدیر مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: این کار قطعا با عنایت خداوند و تاکیدات آیت الله العظمی مظاهری ادامه خواهد یافت و تولید به زبان عربی و انگلیسی از جمله اهداف آینده است.

در این آیین، سیدعلی موسوی گرمارودی، نویسنده و شاعر برجسته کشور به ارائه متنی در مورد ترجمه قرآن پرداخت و برخی از بازیگران نقش‌آفرین در این پروژه هم گوشه هایی از ترجمه نمایشی قرآن را به صورت زنده اجرا کردند.

رونمایی از نرم‌افزار «طنین وحی» با حضور قرآن دوستان و مقاماتی همچون حجج اسلام سید جواد شهرستانی نمایندۀ حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی، رحمت الله اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی، محمدعلی انصاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار معصوم بیگی فرمانده نیروی انتظامی، حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس و شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه، اساتید و هنرمندان انجام شد.


کلیپ؛ نمونه‌ی کار

 


دریافت فایل
حجم: 19.5 مگابایت - مدت زمان: 3 دقیقه 27 ثانیه 


گزارش تصویری مراسم: