به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان و همکاری ستاد تفسیر قرآن و دفتر نشر نهج البلاغه، گردهمایی مفسّران و اساتید قرآن کریم و نهج البلاغه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در حسینیه دیّانی برگزار شد.

در این مراسم که ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام قربانی به قرائت آیات ۱۸ تا ۳۰ سوره مومنون پرداخت و ترجمه صوتی-نمایشی آیات نیز در سه بخش از بلندگوهای سالن پخش شد.

سپس حجت الاسلام بابایی به عنوان مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن عرض خیرمقدم به مفسّران و اساتید، از حجت الاسلام بهشتی نژاد رئیس ستاد تفسیر قرآن اصفهان دعوت کرد تا دقایقی پیرامون اهمیت تفسیر قرآن و اهداف تشکیل این جلسه نکاتی بیان نمایند.

برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم در ۲۰۰ مسجد استان اصفهان

حجت‌الاسلام سید حسین بهشتی نژاد با تقدیر از خدمات قرآنی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، اظهار کرد: حجت الاسلام آقای قرائتی بر اساس توفیق و همتی که خداوند به ایشان عطا کرده است، پرچمدار امور مغفول مانده و بر زمین مانده هستند.

وی با بیان اینکه نخستین پرچمی که استاد قرائتی به تعبیر مقام معظم رهبری برافراشته تر از گذشته کرده اند، پرچم اقامه نماز است، گفت: این مبلغ و مفسر قرآن دومین پرچمی که سالها بر زمین مانده بود یعنی زکات را برافراشته اند که توفیقی بزرگ است.

رئیس ستاد تفسیر قرآن کریم اصفهان تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین پیش از انقلاب اسلامی تاکنون پرچمدار بیان تفسیر قرآن در جامعه هستند، لذا انتقال تجارب این مفسر قرآن برای مفسرین استان امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه استاد قرائتی بحمدلله توفیق پیدا کرده اند در دروس خارج مراجع بزرگ همچون رهبر معظم انقلاب حضور پیدا کنند و از این فرصت برای تبلیغ امر تفسیر قرآن بهره ببرند، عنوان کرد: این رسالت نیز برعهده همه روحانیون است که از منبرها و تریبون های خود دراین راستا بهره جویند.

حجت‌الاسلام بهشتی نژاد اذعان کرد: اصفهان یک امتیازاتی را برحسب سابقه درخشان خود نسبت به دیگر استان های کشور دارا است؛ اصفهان از یکی دو قرن گذشته مهد قرآن و جلسات تفاسیر هفتگی، مهد دعاها و نیایش ها در بیان معارف اسلامی بوده است.

وی افزود: تشکیل ستاد تفسیر قرآن و نهج البلاغه در اصفهان کاری جدید نیست و صرفا جهت انسجام بیشتر چنین تشکلی ایجاد شده است، براین اساس سال گذشته ۱۰۰ مسجد در شهر اصفهان و ۱۰۰ مسجد در شهرستان ها به امر تفسیر قرآن پرداخته اند.

حجت الاسلام بهشتی نژاد خاطر نشان کرد: اهمیت قرآن چنان بالا است که حضرت امیرالمومنین(ع) در یکی از خطبه های خود ۴۲ ویژگی برای قرآن بیان می‌کنند.

پس از سخنان حجت الاسلام بهشتی نژاد، صحبت‌های حجت الاسلام قرائتی در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و همچنین بیانات رهبر معظم که در همین روز از طریق سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب منتشر شده بود (از اینجا ببینید)، به نمایش در آمد.

پس از دقایقی آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر اصفهان به جلسه وارد شد و در کنار حجت الاسلام قرائتی نشست.

پس از پخش این فایل تصویری ۱۷ دقیقه ای، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در جایگاه قرار گرفت و در خصوص اهمیت تفسیر قرآن و همچنین رسالت مفسّران، مبلغان و روحانیون به ایراد سخن پرداخت.

مبلّغین و مفسّرین قرآن معارف اسلامی را را به زبان ساده برای مردم بیان کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی با بیان اینکه برای هر رشته‌ای در دانشگاه باید آیات مرتبط با آن رشته مطرح شود، اظهار داشت: مخاطب شناسی در تفسیر قرآن و در امر خطابه بسیار حائز اهمیت است؛ آن چنان که در قرآن هم این امر بسیار رعایت شده و مورد تاکید قرار گرفته است ولی در حال حاضر کتاب های معارف دانشگاه جذابیتی برای مخاطب خود یعنی نسل جوان ندارند.

حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد: سخنرانی های طولانی و عمومی سودی ندارد، بهترین روش تبلیغ و ترویج معارف اسلامی، تبلیغ خانه به خانه و چهره به چهره است.

وی با بیان اینکه بیان تفسیر ضرری به درسهای حوزوی نمی زند، ابراز کرد: تفسیر قرآن در حوزه های علمیه باید ترویج پیدا کند تا پس از آن در جامعه تسری یابد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: مبلغین و مفسرین قرآن سعی کنند که علوم دینی و معارف قرآنی را به زبان ساده برای مردم بیان کنند؛ یکی از مهمترین ویژگی های تفسیر نور که باعث شده به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شود، همین نکته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه از اصطلاحات علمی و ثقیل در بیان مطالب و تفاسیر خود روی منبرها برای مردم پرهیز کنیم، گفت: ضروری است مهارت طلاب و وروحانیون در حوزه های علمیه تقویت شود و مسلط به مهارتهای قصه‌گویی، احکام، آموزش قرآن و روانخوانی و تفسیر قرآن باشند.

مفسّر قرآن کریم با تاکید بر اینکه مردم وقتی به مسجد می روند باید حرف تازه یاد بگیرند، بیان کرد: امروز باید در حد چند دقیقه کوتاه برای مردم تفسیر بگوییم تا مزه قرآن را بچشند. جامعه بی‌نشاط، بی‌امید، مریض، عیاش، ترسو و غیره عوامل سقوط جامعه هستند و باید به این نکات توجه شود.

وی با بیان اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و باید با آمادگی کامل وارد این ماه شویم، اظهار داشت: ماه رمضان بهترین فرصت بیان تفاسیر آیات قرآن برای مردم و ترویج این امر مهم است البته باید به چند نکته در بیان تفاسیر خود توجه کنیم.

این استاد حوزه افزود: ماه رمضان وقت قرآن است، ماشینی که موتورش هوا گرفته و خاموش شده، در سرازیری هلش می‌دهند و سرازیری قرآن ماه رمضان است.

وی ادامه داد: یک مقدار باید قرآن بیشتر بخوانیم به‌ویژه آنهایی که قرائتشان خوب است و صوت خوب دارند.

حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به ائمه جماعات و روحانیون افزود: شعر و خواب و تحلیل سیاسی هم اگر هست باید براساس قرآن بیان شود، اگر آنها متصل به قرآن باشد، ارزش دارد.

این مفسر قرآن در پایان با اشاره به اینکه شعر و خواب و تحلیل سیاسی هم اگر هست باید براساس قرآن بیان شود و در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارند، اذعان کرد: مبلغین سعی کنند تمام استدلال های دینی خود را بر اساس قرآن برای مردم بیان کنند چرا که هم تاثیرگذارتر و هم قدرت نفوذش بیشتر است.